“If you can make it here, you can make it anywhere” – Oppeja New Yorkista
14.11.2024
Tänä vuonna Boardmanin järjestämä verkostoitumismatka New Yorkiin tarjosi osallistujille ennennäkemättömän kattauksen inspiraatiota, uusia näkökulmia ja bisneskulttuurin syvällistä ymmärrystä mielenkiintoisena aikana, jolloin Donald Trump valittiin uudestaan presidentiksi.
Yhdysvaltain poliittisen tilanteen ja markkinatilanteen analyysien ohella vierailimme huipputason yrityksissä ja kuulimme asiantuntijoilta avainoppeja, joita harvoin saa kokea näin tiiviissä ajassa. Listasin alle matkan kohokohtia ja tärkeimpiä oppeja.
Matka alkoi osallistujien yhteisillallisella, jossa osallistujat – sekä aikaisemmilla Boardmanin matkoilla olleet konkarit että uudet tulokkaat – pääsivät tutustumaan toisiinsa. Illan lämminhenkinen tunnelma lupaili paljon yhteisiä oivalluksia ja syvällisiä keskusteluja tuleville päiville.
Maanantai: Seminaaripäivä Suomen New Yorkin pääkonsulaatissa
Ensimmäinen virallinen päivä alkoi vahvasti Suomen New Yorkin pääkonsulaatissa, missä kuulimme huippuasiantuntijoita. Puhujat, kuten pääkonsuli Jarmo Sareva ja Anne Wolfson, jakoivat näkemyksiään geopoliittisesta tilanteesta ja verotuksesta, ja Tim Simmons avasi mitä tulee ottaa huomioon USA:n markkinoille tullessa. Joni Lampisen ILOQin tarina laajentumisesta USA:n markkinoille sai erityiskiitosta rehellisestä ja opettavaisesta esityksestään. Lisäksi syvennyimme Sami Viitamäen ja Janne Hakkaraisen johdolla, mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että brändi- ja tapahtuma-alalla tehdään isosti.
Päivän opit:
- Asiakas keskiössä: Menestyminen vaatii syvällistä asiakasymmärrystä. Yhdysvalloissa asiakaslähtöisyys on markkinoille pääsyn edellytys.
- Ketteryys kannattaa: Ylisuunnittelu voi olla este. Menestyjät toimivat nopeasti ja sopeutuvat nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.
- Arvosta brändikuvaa: Ensivaikutelma on kriittinen etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Luottamuksen rakentaminen vaatii vahvan, selkeän tarinan ja rohkean viestin: miten erotut kilpailijoista ja mitä rahallista hyötyä tuote tai palvelua saa aikaan.
Tiistai: Makrotalous ja Nasdaq
Aamu alkoi strategian ja markkinanäkymien analyysillä Goldman Sachsilla, missä pääsimme keskustelemaan Vincent Tiseon ja Jon Balhornin kanssa. Rento lounashetki Steven Tsengin kanssa Deloitella Rockefeller Centerin huipulla kokosi yhteen aamun oppeja.
Pörssin kellonsoitto Nasdaqissa oli unohtumaton hetki, ja tuntui, että olimme osa suurta markkinoiden sykettä, kun näimme perheyrityksen listautumisen Nasdaqiin. Pääsimme myös porukalla podiumille ja yhteiskuvaan Boardmanin logon kanssa.
Päivän opit:
- Markkinat Yhdysvalloissa ovat jatkuvassa liikkeessä ja kilpailu on äärimmäisen kovaa. USA:n kaupankäynti on muutakin kuin numeroita – se on henki, draivi ja loputon kasvun nälkä.
- Tulos tai ulos -asenne pitää yllä markkinoiden joustavuutta ja uusia ideoita.
Keskiviikko: Markkinointi- ja mediapäivä
Päivän aikana sukelsimme syvälle media- ja markkinointimaailmaan. Mediaoceanin esityksessä näimme, kuinka median sirpaleisuus vaatii kaikkien kanavien yhteispeliä. Smartly.io tarina inspiroi – yrityksen suomalaiset juuret loivat pohjan menestyksekkäälle kasvulle USA. Kantarilla syvennyimme kasvun tekemiseen brändin avulla. TBWA New Yorkissa käsittelimme tekoälyn merkitystä luovuudessa.
Päivän opit:
- Yhdysvaltojen markkinointiviestinnässä tunne voittaa faktat: Lyhyt ja tunteikas sisältö puree.
- Luovuuden uusi ulottuvuus: Tekoäly tukee luovaa työtä, mutta parhaimmat tulokset saavutetaan, kun tekoälyä käytetään luontevasti osana kokonaisuutta.
- Tekoäly tuo kilpailuedun: Kilpailuetu syntyy kyvystä yhdistää teknologia ja markkinointi saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Torstai: Rehellisiä kasvutarinoita Suomesta
Aamu starttasi vierailulla Brooklyn Investment Groupille, jossa pääsimme kuulemaan talousgurujen Markus Aakon ja Erkko Etulan kokemuksista Yhdysvaltojen rahoitusmarkkinoista ja heidän perustamastaan yrityksestä Brooklyn Investmen Groupista.
Johannes Suikkanen Gemicillä, jakoi puolestaan oppeja konsultointiliiketoiminnan rakentamiseen USA:ssa. DoubleVerifyllä Johanna Wahlroosin ja hänen kollegoidensa johdolla syvennyimme bränditurvallisuuteen ja vastuulliseen median käyttöön sekä kuulimme suomalaisen yrityksen Leikin yritysostosta suuren kansainvälisen toimijan näkökulmasta.
Päivän opit:
- Asiakas tekee valinnat: Yhdysvalloissa kuluttajien arvovalinnat vaikuttavat suoraan brändin menestykseen, eikä eettisyys ole vain mukava lisä – se on liiketoiminnan edellytys.
- New York tarjoaa loistavan väylän USA:n markkinoille: Jos onnistut tekemään kannattavaa liiketoimintaa New Yorkissä, olet uskottava myös muualla Yhdysvalloissa. Lisäksi New York pursuaa huippuyliopistojensa ansiosta talentteja, joita rekrytoida voittaviin tiimeihin.
- Uusi termi ”Glocal” muistuttaa, että kasvua on rakennettava sekä paikallisesti että globaalisti – ole siis glocal!
Perjantai: Geopolitiikka ja teknologia
Viikon päättivät syväluotaavat keskustelut Columbian yliopistolla Anne Bradfordin ja Heli Sirviön johdolla sekä vierailu Googlen New Yorkin kampuksella, missä innovaatio ja kunnianhimo olivat käsin kosketeltavia. USA:n vaalien myllerrys antoi omat sävynsä keskusteluihin geopoliittisista teemoista, ja Googlella Otto Konola kertoi tulevaisuuden markkinointi-innovaatioista ja tekoälyn hyödyntämisestä Googlella.
Päivän opit:
- Kilpailukyvyn ydin: Yhdysvaltojen voima piilee sen kyvyssä houkutella lahjakkuuksia ympäri maailmaa ja tarjota heille tilaa kasvaa ja kehittyä.
-
Opimme Googlella eri AI-ratkaisutyypeistä: Embedded AI (parantaa suorituskykyä skaalautuvasti sisällyttämällä AI-toimintoja suoraan alustoihin) ja Applied AI (tehostaa markkinointia ja toimintaa käytännön sovelluksilla).
- Teknologia mahdollistaa, ihmiset johtavat: Vaikka USA on teknologian eturintamassa, siellä korostuu myös humanistinen johtajuus ja kyky nähdä teknologian takana ihmiset.
Kaiken kaikkiaan matka antoi uusia erilaisia näkökulmia osallistujien liiketoiminnan kehittämiseen ja mahdollisuuden laajentaa kontaktiverkostoa. Palautteet puhuvat puolestaan:
Boardmanin matka oli täysi kymppi! Vaikea edes sanoittaa tätä vaan tämä on jotain joka pitää kokea! 6/5!
Haluatko kuulla lisää Boardmanin inspiroivista matkoista ja tapahtumista? Tilaa Boardmanin uutiskirje tästä!
Kuva ja teksti: Julia Ruotsi