Kolme syytä miksi yritysten uudistuminen epäonnistuu

Kolme syytä miksi yritysten uudistuminen epäonnistuu

Uudistuminen on välttämätöntä, jotta yritys voi kasvaa ja säilyttää kilpailukykynsä muuttuvassa markkinassa. Jotta uudistuminen olisi mahdollista tulee omistajien, hallituksen ja johdon, eli OHJ-ketjun, yhteistyöhön kiinnittää erityishuomiota.

Kokemukseni vuosien varrella ovat opettaneet, että OHJ-ketjun yhteistyö vaikuttaa keskeisesti yrityksen kasvuun tähtäävien uudistumishankkeiden onnistumiseen. Tässä pari esimerkkiä milloin uudistumishanke todennäköisesti epäonnistuu.

1. OHJ-ketju ei pelaa samaan suuntaan

Onnistuneen uudistumisen edellytyksenä on koko OHJ-ketjun yhteinen näkemys yrityksen nykytilasta ja tahtotilasta sekä niiden pohjalta määritettävästä muutosmatkasta. Olen huomannut, että monissa yrityksissä omistajat, hallitus ja johto eivät aina jaa yhteistä näkemystä yrityksen tulevaisuuden suunnasta. Vieläkin yllättävämpää on ollut ettei yhteistä näkemystä ole aina ollut edes yrityksen nykytilasta.

Suunnistaminen on hankalaa, jos sekä lähtö että maali ovat epäselvät.

Suunnistaminen on hankalaa, jos sekä lähtö että maali ovat epäselvät. Jos uudistumismatkan lähtöpiste ja määränpää ymmärretään eri tavalla OHJ-ketjussa, strategisten tavoitteiden saavuttamisessa todennäköisesti epäonnistutaan, ainakin osittain.

2. Innostutaan mahdollisuuksista, mutta unohdetaan edellytykset

Kokemukseni mukaan yrityksissä innostutaan helposti tavoitteiden sisällöistä, jotka nykyisin liittyvät usein esimerkiksi digitalisaation, kestävän kehityksen tai tekoälyn luomiin uusiin mahdollisuuksiin. Kaikki nämä ovat tietenkin tärkeitä uudistuskohteita tässä ajassa, mutta vähintään yhtä paljon pitäisi kiinnittää huomiota siihen, onko OHJ-ketjulla edellytykset kääntää nämä mahdollisuudet yrityksen hyödyksi.

Suurissa pörssiyrityksissä uudistumisen prosessit on usein rakennettu vähintäänkin kohtuulliseen kuntoon. Sen sijaan monissa perheyrityksissä ja erityisesti pienemmissä yrittäjävetoisissa yrityksissä OHJ-yhteistyöhön panostamalla on mahdollista rakentaa selkeää kilpailuetua – toimialasta ja uudistumistarpeen sisällöstä riippumatta.

3. Ketjun kokoonpanoa ei arvioida

Strategisen uudistumishankkeen edetessä myös OHJ-ketjun osaaminen on arvioitava tarkasti. Omistajarakenne säilyy useimmiten ennallaan, ellei muutos edellytä omistusjärjestelyitä tai muutoksia omistajastrategiaan. Hallitus on yleensä koottu tukemaan nykyistä strategiaa ja se on tuonut yrityksen nykytilanteeseen. Tämän vuoksi on syytä arvioida, onko hallituksessa osaamista myös seuraavalle muutosmatkalle.

Johtoa arvioitaessa keskeistä on sen rooli uudistumisprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa. Monissa tapauksissa johdon kokoonpano menee suurien uudistumisprosessien yhteydessä ainakin osittain uusiksi.

Tuore opas kokoaa lisää vältettäviä virheitä

 

Loppuvuodesta 2024 julkaistu ”OHJ-yhteistyö yrityksen uudistumisessa” -opas kokoaa suomalaisyritysten omistajien, hallituksen ja johdon (OHJ) parhaita käytäntöjä ja vältettäviä virheitä strategisen uudistumisen ja päätöksenteon tueksi. Se tarjoaa konkreettisia esimerkkejä ja käytännön oppeja uudistumisprosessin kaikista vaiheista — projektin suunnittelusta toteutukseen ja jatkuvaan kehittämiseen. Lataa julkaisu itsellesi ja hyödynnä Boardmanin ja Aalto-yliopiston tutkimusryhmän arvokkaita havaintoja oman organisaatiosi strategisen uudistumisen tueksi.

Lataa opas

 

 


Kirjoittajasta

Potretti Boardmanin partneri Ari Virtasesta.

Diplomi-insinööri Ari Virtanen on työskennellyt yli 30-vuotisen kansainvälisen uransa aikana tietoliikenteen, ohjelmistotekniikan, rakennusteollisuuden, sähköalan ja ylimmän johdon konsultoinnin parissa. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus hallitustyöstä ja kasvuyritysten neuvonantajana toimimisesta. Virtanen on yksi Boardmanin partnereista ja sen Omistajien, Hallituksen ja Johdon (OHJ) uudistamisfoorumin puheenjohtaja.

 

 

 

Tilaa uutiskirje
Boardman-osaamisverkosto
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä. Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.