LJT tutkijablogi: Miten arvonluonti, sidosryhmät ja strategiset kyvykkyydet vievät menestykseen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä?

LJT tutkijablogi: Miten arvonluonti, sidosryhmät ja strategiset kyvykkyydet vievät menestykseen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä?

Yritykset ja niiden toimintaympäristö muuttuvat jatkuvasti. Joitakin liiketoimintaan vaikuttavia trendejä, kuten digitaaliset teknologiat, on tutkittu ja käsitelty laajasti mediassa. Yritysten on kuitenkin tärkeää pystyä luomaan arvoa yhdessä asiakkaidensa kanssa, jotta ne voivat toimia kestävällä tavalla.

Blogin kirjoittaja Niko Lipiäinen tutkii erityisesti arvonluontiin ja haltuunottoon keskittyviä liiketoimintastrategioita.

Julkaistu väitöskirjani käsittelee, miten arvonluontiin ja sen haltuunottoon vaikuttavat sisäiset ja ulkoiset tekijät nykypäivän muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Erityisen tärkeitä ovat yritysten organisatoriset kyvykkyydet ja sidosryhmät. Sidosryhmien merkitys kasvaa, kun liiketoimintaympäristö muuttuu esimerkiksi digitaalisten teknologioiden myötä. Arvonluonti ja sen haltuunotto tapahtuvat yhteisvoimin yritysten ja sidosryhmien kesken liiketoimintaekosysteemeissä.

 

Arvonluonti osana strategista johtamista

Onnistunut strategiatyö edellyttää, että asiakkaat saavat aiempaa enemmän hyötyä yrityksen tuotteista ja palveluista. Samanaikaisesti pitää varmistaa kustannusten pysyminen alhaisena keskeisille sidosryhmille, kuten kumppaneille ja toimittajille.

Ymmärtämällä paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita voidaan heille tarjota parempia arvolupauksia ja tehdä yhteistyötä tehokkaasti arvon luomiseksi. Tämä tarkoittaa, että on otettava huomioon, miten arvolupaukset täyttyvät, miten asiakkaiden taidot kehittyvät ja miten nämä tekijät vaikuttavat lopulliseen luotuun arvoon.

Lisäksi on varmistettava, että yhteistyö toimii tehokkaasti ja kustannukset pysyvät alhaisina kaikille mukana oleville osapuolille. Tämä vaatii taitoa hallita ekosysteemiä ja sidosryhmiä, jotta kaikkien toiminta voidaan suunnata ja sovittaa yhteen oikein.

On otettava huomioon, miten arvolupaukset täyttyvät, miten asiakkaiden taidot kehittyvät ja miten nämä tekijät vaikuttavat lopulliseen luotuun arvoon.

Kyvykkyyksien rooli arvonluonnissa

Organisatorisilla kyvykkyyksillä on merkittävä rooli arvonluonnissa ja haltuunotossa, mutta niiden kehittäminen vaatii strategisia toimia. Näitä toimia ovat esimerkiksi yrityskulttuurin kehittäminen, strategisten yrityskauppojen tekeminen, erityisten työntekijöiden palkkaaminen tai kouluttaminen. Kehittyneet kyvykkyydet auttavat eri liiketoimintastrategioiden toteuttamisessa. Markkinointikyvykkyys auttaa toteuttamaan erottumisstrategioita, joissa esimerkiksi keskitytään tuotteiden räätälöintiin. Operatiivinen kyvykkyys taas auttaa toteuttamaan tehokkuusstrategioita, joissa esimerkiksi vähennetään yrityksen omaisuutta vuokraamalla tarvittavia resursseja.

Kyvykkyydet ovat erityisen tärkeitä yrityksen tai sen asiakkaan käydessä läpi radikaaleja muutoksia, kuten digitaalista transformaatiota. Tällöin on tasapainoteltava uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja vanhojen toimintatapojen välillä. Yrityksen on vaikea sopeutua uusiin tilanteisiin, jos sen kyvykkyydet, käytännöt ja resurssit eivät ole riittäviä. Myös ulkoisten sidosryhmäläisten puuttuvat kyvykkyydet estävät onnistuneen muutoksen, joka johtaa arvon menetyksiin liiketoiminnassa, vaikka yrityksellä itsellään olisikin tarvittavat kyvykkyydet.

 

Digitaalisten teknologioiden vaikutus arvonluontiin

Uudet liiketoimintastrategiat hyödyntävät digitaalisia mahdollisuuksia arvonluomisessa ja haltuunotossa. Uudet tavat ja kanavat vuorovaikutukseen sidosryhmien kanssa mahdollistavat digitaaliset palvelut, jotka laajentavat yrityksen tuotetarjontaa. Tämä voi sisältää esimerkiksi alustoja, joilla asiakkaat ja tuottajat voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Digitaaliset teknologiat auttavat myös parantamaan perinteisiä suorituskykyyn liittyviä asioita automatisoimalla sekä sisäisiä että ulkoisia liiketoimintaprosesseja, kuten transaktioiden käsittelyä tai sisällöntuotantoa.

On kuitenkin tärkeää huomioida sidosryhmien mahdolliset ristiriidat ja kitkatekijät, jotka voivat ilmetä siirryttäessä uuteen digitaaliseen liiketoimintamalliin. Nämä voivat johtua esimerkiksi puutteellisista kyvykkyyksistä ja resursseista tai vaikeuksista saada tarvittavat sidosryhmät mukaan muutokseen. Näiden haasteiden ratkaiseminen on olennaista, jotta uudet liiketoimintastrategiat voivat menestyä.

Uudet liiketoimintastrategiat hyödyntävät digitaalisia mahdollisuuksia arvonluomisessa ja haltuunotossa.

Blogin kirjoittaja

Niko Lipiäinen tutkii erityisesti arvonluontiin ja haltuunottoon keskittyviä liiketoimintastrategioita. Hän on väitellyt tohtoriksi Aalto-yliopiston Tuotantotalouden laitokselta strategisen johtamisen aihealueella. Nikon kiinnostuksen kohteina on etenkin pitkän tähtäimen laatusijoittaminen ja strateginen johtaminen.

Lipiäinen, N. (2023). The interplay of internal and external determinants of value creation and capture in transforming business environment. [Doctoral Thesis, Aalto-yliopisto]. Aalto University. Tutustu tutkimukseen tästä!


Tilaa uutiskirje