Huippupuhujat syvensivät USA:n markkinoiden mahdollisuuksia ja toimintatapoja!
02.09.2024
Torstaina 29.8.2024 järjestetty Boardmanin matkojen after work -tilaisuus täytti odotukset ja loi innostavan aloituksen tuleville Boardmanin matkoille Piilaaksoon ja New Yorkiin.
Olohuoneella Helsingissä kokoontui loistava joukko matkalle lähtijöitä ja innokkaita verkostoitujia, jotka saivat nauttia mielenkiintoisista puheenvuoroista, inspiroivista keskusteluista ja lämpimästä tunnelmasta. Tilaisuuden puhujat toivat esiin ajankohtaista tietoa ja arvokkaita näkemyksiä ja oppeja USA:n markkinoilla menestymiseen.
Thuong “Tonxu” Tan, Noodelistin perustaja Palo Altosta, jakoi omakohtaisia kokemuksiaan ja vinkkejä USA markkinoille suuntautumisesta. Hänen puheenvuoronsa korosti valmistautumista sekä verkostoitumista. Verkostoja saattaa löytyä mistä vain, joten aina kannattaa suunnata rohkeasti tutustumaan uusiin ihmisiin.
Hän rohkaisi suomalaisia yrityksiä panostamaan myyntityön valmisteluun ja hyvään pitchiin, korostaen, että laadukas tuotteiden ja palveluiden markkinointi on avainasemassa USA:n markkinoilla.
Okko-Pekka Salmimies, Los Angelesin pääkonsuli, tarjosi kuulijoille arvokkaan katsauksen USA:n markkinoiden nykytilasta ja yhteiskunnan kehityssuunnista. Hän korosti Kalifornian merkitystä USA:n vauraimpana osavaltiona ja edelläkävijänä niin monimuotoisuuden, liberaalin yhteiskuntajärjestelmän edistämisen kuin uusiutuvan energian käyttöönoton saralla.
Salmimies osti esiin myös digitaalisen ja vihreän siirtymän tärkeyden, ja kehotti osallistujia pohtimaan, millä tavoin suomalaiset yritykset voivat parhaiten hyötyä näistä trendeistä. Hän korosti, että Suomessa on olemassa paljon teknisiä ratkaisuja ja innovaatioita, jotka voisivat menestyä USA:n markkinoilla erityisesti näillä aloilla.
Stefan Lindström, Ambassador of Digitalization and new Technologies at Ministry for Forreign Affaires, jakoi puheenvuorossaan neljä keskeistä teesiä, jotka ovat elintärkeitä yrityksille, jotka suunnittelevat laajentumista USA:n markkinoille.
Hän korosti ennakkovalmistelun merkitystä, kuten lisäarvon selkeää määrittämistä ja tehokasta tarinankerrontaa, joka herättää tunteita ja erottaa yrityksen kilpailijoista. Lisäksi Lindström painotti markkinoiden ja juridiikan tuntemusta sekä resursoinnin ja osaamisen varmistamista. Yhtä tärkeää on strateginen myyntityön valmistelu ja kontaktien ylläpito; tapaamisiin on valmistauduttava huolella, ja niistä on jatkettava keskustelua heti jälkikäteen kiitosten ja viestien avulla.
Lindström myös korosti hinnoittelun tärkeyttä: suomalaiset yritykset myyvät usein liian halvalla, mikä voi heikentää tuotteen arvokäsitystä Yhdysvalloissa. Myyntityön tulee olla jatkuvaa, ja yritysten on oltava valmiita myymään kaikkialla ja koko ajan.
Esiintymistaidot ja vahva tarinankerronta ovat avainasemassa – niihin kannattaa panostaa ja tarvittaessa kouluttautua. Yhteistyön merkitys on suuri, ja Lindström kannusti hyödyntämään verkostoja ja pyytämään apua; näin voidaan edistää liiketoimintaa tehokkaasti ja rakentaa vahvaa pohjaa menestykselle.
Illan aikana syntyi monia innostavia keskusteluja ja uusia tuttavuuksia. Osallistujat vaihtoivat ajatuksia, ideoita ja näkemyksiä, ja tilaisuus tarjosi monille arvokkaita kontakteja tulevaisuuden yhteistyöprojekteja ajatellen.
Vielä ehdit mukaan Boardmanin syksyn matkalle Yhdysvaltoihin. Lue lisää Boardman goes New York –matkasta marraskuussa 2024 ja ilmoittaudu mukaan!