Mitä on hyvä kriisijohtaminen, Heini Pirttijärvi?

Mitä on hyvä kriisijohtaminen, Heini Pirttijärvi?

Heini Pirttijärvi toimii mm. Pilke päiväkodit vt. toimitusjohtajana sekä Heltin ja Parmacon hallituksen jäsenenä.

BoardTalksin 22. jaksossa keskustellaan yritysten pelastajanakin tunnetun
Heini Pirttijärven kanssa. Kun yritys kohtaa kriisin, Heini ryhtyy työhön ja hän onkin tottunut luotsaamaan yrityksiä läpi vaikeiden paikkojen niin operatiivisen johtajan kuin hallituksen näkökulmasta.

Aikaisemmin Heini on tehnyt pitkän uran Venäjällä Stockmanilla ja hän on toiminut Vastaamon hallituksen puheenjohtajana sekä Esperi Caren vt. toimitusjohtajana. Nykyjään Heini toimii mm. Pilke päiväkodit vt. toimitusjohtajana sekä Heltin ja Parmacon hallituksen jäsenenä. Jaksossa syvennytään mitä on hyvä kriisijohtaminen ja miten hallituksen puheenjohtajan tulee kriisitilanteissa toimia?

“Mitä väkevämpi liemi, sitä enemmän oppii.”

Kriisissä ei tule unohtaa perusasioita

Heini kertoo jaksossa, kuinka hän on useassa eri tilanteessa aloittanut hallituksen puheenjohtajana jo keskellä kriisiä. Silloin on todella tärkeää olla unohtamatta perusasioita ja hän kehottaakin ottamaan tilanteen haltuun esittäytymällä kaikille sidosryhmille.

Tämä saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kriisissä esittäytyminen saattaa unohtua. “On hyvä aloittaa ihan siitä, että esittäytyy ja kertoa kuka on ja mitä on tehnyt kaikille sidosryhmille silloin, kun tulee ulkopuolelta,” Heini toteaa. Hallituksen puheenjohtaja ei voi piiloutu norsunluutorniin setvimään ongelmia.

Tämän jälkeen on tärkeää lähteä heti kirkastamaan hallituksen ja johdon kesken yhteistä tilannekuvaa ja tavoitetta. Yhteisesti määritelty tavoite tulee kirkastaa niin, että se on selkeä niin omistajien, hallituksen kuin myös johdon keskuudessa. On myös tärkeää fokusoida ja erityisesti tehdä päätöksiä niistä asioista, joita ei tulla toteuttamaan.

Tiesitkö, että Boardman toteuttaa hallituksen ja johdon tilannekuva-arviointeja. Lue lisää täältä!

Lisäksi tavoite tulee pystyä viestimään ymmärrettävästi organisaation henkilökunnalla ja kaikille muille sidosryhmille. “Kyllä kriisitilanteen johtaminen on viestintää ja viestintä on johtamista ja täytyy olla esillä ja näkyvissä.”

Myös hallituksen jäsenten ja johdon roolit korostuvat kriisitilanteissa entisestään. Tavoitteen määrittelyn jälkeen tulee hallituksessa tarkastella, mitä osaamista tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi. Rooleihin vaikuttavat kompetenssit sekä taustat. Heini kehottaakin käymään hallituksen ja johdon kanssa läpi sitä, mitä kukin on tehnyt aikaisemmin ja mitkä ovat kunkin vahvuusalueita.

“Siellä ollaan johtoa tukemassa ja yhdessä samassa veneessä menossa samaan suuntaan, niin silloin se on luonnollista ja loogista, että tarkastellaan osaamista,” Heini toteaa. Jos osaamista ei löydy sisältä, tulee se hankkia ulkoa.

Luottamuksen ja tunnelman luominen on kaiken a ja o

Hallituksen toiminnan lähtökohtana tulee olla luottamus, myös kriisitilanteiden ulkopuolella. Kuitenkin kriisitilanteissa juuri luottamus ja sidosryhmien odotukset on rikottu.

Heini nostaakin jaksossa esille erityisesti luottamuksen uudelleenrakentamisen tärkeyden ja, että keskustelukanavia avataan ja luottamusta rakennetaan tietoisesti kaikkiin sidosryhmiin.

Kriisitilanteissa erityisesti hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan välit syvenevät.

Heinin mukaan onkin hyvin tärkeää sopia, miten luottamusta lähdetään rakentamaan sidosryhmiin ja kenellä on kustakin sidosryhmästä päävastuu. Tässä hallituksella on vahva rooli, joko asioiden selkeyttäjänä, strukturoijana tai muuten tukijana riippuen tilanteesta.

Heini korostaa, että kriisissä hallituksen puheenjohtajalla on tärkeä rooli luoda oikeanlaista tunnelmaa.

“Yksi tärkeä osa kriisitilanteessa on, että hallitus- ja johtoryhmätyöskentelyn sekä kokouskäytäntöjen tulee luoda sellaiseksi, että on innostavaa ja inspiroivaa työskennellä. Kun hyvä tunnelma, niin on helpompi käsitellä vaikeitakin asioita ja hyvä tunnelma luonnollisesti syntyy ihmisten välisestä kanssakäymisestä.”

Lisäksi tiukassa tilanteessa hallituksen puheenjohtajan tehtävä on varmistaa, että se koko tiimi muistaa pitää huolta itsestään eli perusasioista: ulkoilusta, syömisestä ja nukkumisesta.

Boardmanin hallitustyötä, omistajuutta, päätöksentekoa ja johtajuutta käsittelevässä BoardTalks-podcastissa keskustellaan kokeneiden hallitusjäsenten, johtajien ja omistajien työelämän merkityksellisistä opeista sekä syvennytään hallitustyöskentelyyn ja päätöksentekijöiden agendoilla oleviin ajankohtaisiin ilmiöihin.

Jaksot ovat kuunneltavissa seuraavilla podcast-alustoilla: Spotify, Pocket Casts, Anchor, Apple Podcasts, Breaker, RadioPublic ja Supla.


Tilaa uutiskirje