Miten osaamista kehitetään ja henkilöstöä sitoutetaan omistajan näkökulmasta, Jarmo Vidgrén?

Miten osaamista kehitetään ja henkilöstöä sitoutetaan omistajan näkökulmasta, Jarmo Vidgrén?

Podcast-jakson aiheena on osaamisen kehittäminen ja henkilöstön sitouttaminen omistajan näkökulmasta. Aiheesta on keskustelemassa Ponssen hallituksen puheenjohtaja ja omistaja Jarmo Vidgrén.

Vidgrén kertoo, että Ponssella osaamista kehitetään erilaisilla koulutuksilla, joissa käydään läpi Ponssen toiminnalle tärkeimpiä asioita. Asiakaskeskeisyyttä jumpataan henkilöstön kanssa monesta eri näkökulmasta. Vastauksia mietitään kysymyksiin:

  • Mitä asiakasläheisyys Ponssessa tarkoittaa?
  • Mitä sinun pitää oikeasti tehdä, jotta se toimii?

Sitouttaminen taas syntyy siten, että työntekijöillä on hyvä olla työpaikallaan. Tähän päästään sujuvalla kommunikaatiolla ja sen päälle rakennetulla luottamuksella. Lisäksi on tärkeää, että työntekijät ymmärtävät, miksi asioita tehdään.

Vidgrén myös uskoo, että perheyrityksellä on sitouttamisessa omat etunsa. Nämä liittyvät ihmisten väliseen kommunikaatioon: omistajalla on nimittäin kasvot, joten ihminen voi aina mennä juttelemaan toiselle ihmiselle, jos jokin asia painaa.

 

Jarmo Vidgrén on yksi Ponssen perustajan Einari Vidgrénin pojista. Hän on kulkenut pitkän matkan yrityksessä varastolta hallituksen puheenjohtajaksi ja nähnyt yritystä useista eri positioista.

Asiakas on Ponssella kaiken tekemisen keskiössä. Tästä kertoo sekin, että kun Vidgrén aloitti yhtiön hallituksen puheenjohtajana keväällä 2020, hän olisi halunnut yhtenä ensimmäisistä asioistaan lähteä tapaamaan kasvotusten asiakkaita ja vaihtamaan heidän kanssaan kuulumisia.

Korona kuitenkin muutti näitä suunnitelmia.

Vidgrén kertoo, että sillä on merkitystä, että hän ja yrityksen muut ankkuriomistajat näkyvät ja kuuluvat Ponssen henkilökunnan ja asiakkaiden arjessa. Se sitouttaa ihmisiä, kun he tietävät, että yrityksen takana on ihminen, jonka kanssa voi mennä juttelemaan.

Sitouttaminen on kuitenkin haastava juttu, koska uusilla sukupolvilla ei välttämättä ole haluja olla samassa paikassa töissä useita kymmeniä vuosia. Vidgrén kuitenkin uskoo, että Ponssen etuna sitouttamisessa on se, että yrityksessä voi tehdä monenlaista ja monessa eri maassa.

Meillä on useita henkilöitä töissä, joilla on 40 vuotta työuraa takanaan. Jos tulee uusi henkilö töihin, hän ei välttämättä halua olla 50 vuotta samassa paikassa. Tässä on muuttunut ihmisten halutkin.

Vidgrén uskoo, että parhaiten ihmisten kouluttaminen tapahtuu siten, että heidät kootaan kaikki fyysisesti yhteen ja sitten aletaan käymään huolellisesti läpi asioita. Koulutuksissa täytyy olla selkeä agenda, koska varsinkin jos savolaiset ruppee tuumailemaan, siinä menee muutama päivä ihmetellessä.”

Ponsse toimii monessa eri maassa, ja Vidgrén kertoo, että häntä itseäänkin välillä ihmetyttää, miten ponsselaisia heidän ihmisensä ovat esimerkiksi Uruguayssa. Koulutuksissa ja Ponssen arvomaailman siirtämisessä Ponssen työntekijöille on siis tehty onnistumisia.

Välillä itsekin ihmettelen, että vaikka Uruguay – se on täysin ponsselaista. Jossain määrin ollaan onnistuttu.

Vidgrén nostaa monesti jakson aikana esiin keskustelun ja kommunikaation tärkeyden. Työntekijöitä, asiakkaita ja heidän palautteitaan täytyy kuunnella herkällä korvalla. Palautteita täytyy ottaa esille, jotta ihmiset näkevät, että niihin tartutaan.

Lisäksi henkilökuntaa on tärkeä palkita onnistumisistaan. Aina palkitsemisen ei tarvitse olla isoja juttuja, vaan myös pienet piristykset riittävät, jotta henkilökunta kokee, että heitä arvostetaan. Vidgrén kannustaa palkitsemaan ihmisiä myös porukkana.

Kuuntele jakso! BoardTalks-jaksot ovat kuunneltavissa seuraavilta podcast-alustoilta:

SpotifyApple PodcastsSupla

Boardmanin hallitustyötä, omistajuutta, päätöksentekoa ja johtajuutta käsittelevässä BoardTalks-podcastissa keskustellaan kokeneiden hallitusjäsenten, johtajien ja omistajien työelämän merkityksellisistä opeista sekä syvennytään hallitustyöskentelyyn ja päätöksentekijöiden agendoilla oleviin ajankohtaisiin ilmiöihin.

Tutustu muihin jaksoihin täältä!


Tilaa uutiskirje